REGULAMIN REKOLEKCJI OAZOWYCH
- 1. Rekolekcje oazowe są organizowane przez Diakonię Ruchu Światło-Życie Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej.
- 2. Na rekolekcjach oazowych dziećmi i młodzieżą opiekują się moderatorzy (kierownicy wypoczynku) i animatorzy (wychowawcy wypoczynku), tworzący diakonię wychowawczą Oazy, którzy spełniają warunki wymagane przez prawo dla organizatorów wypoczynku dzieci i młodzieży.
- a. Rekolekcje są organizowane w ośrodkach spełniających wymogi Państwowej Straży Pożarnej i Państwowej Inspekcji Sanitarnej, noclegi odbywają się w pokojach wieloosobowych, a uczestnikom zapewniane jest pełne wyżywienie i ubezpieczenie.
- b. Wypoczynek jest zgłoszony do Lubuskiego Kuratorium Oświaty.
- c. Moderatorzy oraz animatorzy posiadają odpowiednie przeszkolenia.
- 3. Uczestnicy znajdują się pod opieką animatorów (wychowawców), oraz stosują się do regulaminów, jak i poleceń kierownika i wychowawców. Poza teren ośrodka wychodzą wyłącznie pod opieką wychowawcy, w wyznaczonym przez kierownika wypoczynku czasie.
- 4. Podział grup i rozlokowanie w pokojach ustala diakonia wychowawcza uwzględniając standardy ochrony małoletnich, wiek uczestników i cel budowania wspólnoty ze wszystkimi.
- 5. W czasie rekolekcji organizowane są wycieczki autokarowe oraz piesze np. wyjścia w góry czy nad jezioro.
- a. Zasady zachowania się podczas wycieczek, kąpieli wodnych, wędrówek górskich określają odpowiednie regulaminy, które podane są do wiadomości po zgłoszeniu się uczestników w osrodku, w którym odbywają się rekolekcje oraz wywieszone w widocznym i dostępnym miejscu.
- b. Organizator zapewnia opiekę przewodnika górskiego oraz ratownika wodnego w miejscach, w których jest to wymagane.
- 6. Zasady korzystania z pomieszczeń i sprzętów ośrodka, boiska, itp. oraz zasady zachowania się podczas wycieczek określa diakonia wychowawcza i każdy uczestnik rekolekcji ma obowiązek stosowania się do nich:
- a. uczestnicy są zobowiązani do szanowania wyposażenia ośrodka oraz rzeczy należących do współuczestników oraz diakonii wychowawczej,
- b. uczestnicy mają obowiązek poinformowania diakonii wychowawczej o wszelkich zauważonych usterkach czy nieprawidłowościach,
- c. jeżeli podczas trwania wypoczynku ulegnie zniszczeniu mienie ośrodka, współuczestnika czy diakonii wychowawczej z winy uczestnika, wszelkie koszty związane z naprawą czy zakupem pokrywają opiekunowie prawni uczestnika.
- 7. Każdy uczestnik zabiera ze sobą Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, różaniec i notatnik. Osoby grające zabierają instrumenty, a służba liturgiczna – alby lub komże.
- 8. Chłopcy zabierają długie spodnie, dziewczęta – dłuższe sukienki lub spódnice, jest to nasz odświętny strój podczas Mszy Świętej.
- 9. Rekolekcje są czasem wyciszenia, w którym chcemy pogłębić więź z ludźmi i Bogiem, dlatego z telefonów i sprzętu multimedialnego korzystamy jedynie za zgodą diakonii wychowawczej, w czasie do tego wyznaczonym.
- a. na rekolekcjach obowiązuje zasada, że wszelkie urządzenia telekomunikacyjne uczestników są wyłączone, a telefoniczny kontakt z opiekunami prawnymi możliwy jest w czasie wolnym, za zgodą diakonii wychowawczej.
- b. diakonia wychowawcza ma możliwość przechowywania telefonów i sprzętu multimedialnego uczestników w zabezpieczonym miejscu.
- c. diakonia wychowawcza może ograniczyć całkowite używanie telefonów i sprzętu multimedialnego w szczytowych i ważnych momentach rekolekcji, które są zasadnicze dla ich prawidłowego przeżycia, a także gdy uczestnik w nieodpowiednim czasie i formie będzie ich używać.
- d. podczas rekolekcji Ruchu Światło-Życie diakonia wychowawcza nie udostępnia uczestnikom urządzeń multimedialnych z dostępem do Internetu,
- e. w razie pilnej potrzeby opiekun prawny może kontaktować się z uczestnikiem dzwoniąc do kierownika lub wychowawcy wypoczynku, gdy telefon dziecka będzie w tym czasie wyłączony.
- 10. Jedną z form wychowania podczas wyjazdu jest podejmowanie przez uczestników dyżurów – porządkowego, liturgicznego, modlitewnego itp. Wyjazd na rekolekcje oznacza zgodę i gotowość uczestnika do zaangażowania się w nie wraz z grupą,uwzględniając jednak w tym wytyczne zawarte w standardach ochrony małoletnich.
- 11. Troska o zdrowie i bezpieczeństwo uczestników podczas trwania rekolekcji spoczywa na diakonii wychowawczej.
- a. podpisując kartę uczestnictwa, opiekunowie prawni zgadzają się na leczenie szpitalne, zabiegi diagnostyczne i operacje w przypadku zagrożenia życia i zdrowia dziecka,
- b. opiekunowie prawni wyrażają również zgodę na przewożenie, w razie potrzeby, dziecka do lekarza prywatnym samochodem,
- c. o podjęciu każdego z tych działań opiekunowie prawni będą powiadomieni telefonicznie,
- d. uczestnicy mają obowiązek informować wychowawców o złym samopoczuciu i wszelkich problemach zdrowotnych,
- e. w razie potrzeby podania leków, przeprowadzona zostanie konsultacja z lekarzem oraz opiekunem prawnym,
- f. po przyjeździe uczestnicy deponują wszystkie leki w wyznaczonym przez kierownika wypoczynku bezpiecznym miejscu.
- 12. Podczas trwania rekolekcji obowiązuje żywienie zbiorowe.
- a. organizator nie przewiduje specjalnie dostosowanej diety do potrzeb uczestnika, chyba, że kierują tym przesłanki zdrowotne np. uczulenia, nietolerancja pewnych składników żywnościowych. W takim wypadku informacja o potrzebie dostosowania diety do potrzeb uczestnika musi być podana już przy zapisie na oazę,
- b. przy specjalnej diecie opiekunowie prawni powinni zatroszczyć się o odpowiednie składniki żywnościowe lub po konsultacji z kierownikiem wypoczynku ustalić formę żywienia oraz jej dodatkowe finansowanie.
- 13. Rekolekcje trwają odpowiednią ilość dni określoną przy zapisach.
- a. ze względu na charakter i program Oazy nie przewiduje się późniejszego przyjazdu czy wcześniejszego odjazdu,
- b. przyjeżdżając na Oazę, decydujemy się uczestniczyć w całym programie rekolekcji.
- c. w przypadku gdy uczestnik opuszcza rekolekcje we wcześniejszym terminie, niż przewiduje turnus określony przez organizatora, kierownik wraz z wychowawcą sporządzają odpowiednią notatkę z tego wydarzenia oraz po konsultacji z rodzicami lub opiekunem prawnym podejmują decyzję o sposobie i czasie odbioru dziecka z rekolekcji osobiście przez opiekuna prawnego.
- 14. Ze względu na program i charakter rekolekcji, organizator nie przewiduje odwiedzin, co określają również standardy ochrony małoletnich.
- 15. Podczas oazy obowiązuje całkowity zakaz palenia papierosów, w tym także e-papierosów, spożywania alkoholu, napojów energetycznych, zażywania narkotyków i innych substancji psychoaktywnych. Zakaz dotyczy wszystkich przebywających na rekolekcjach, a więc także kadrę wychowawczą.
- 16. Wydalenie uczestnika z rekolekcji odbywa się:
- a. w przypadku nagminnego łamania przez niego regulaminu, po wcześniejszych upomnieniach i informacjach skierowanych do uczestnika oraz jego opiekunów prawnych,
- b. zarówno w przypadku wydalenia z rekolekcji, jak i w razie konieczności wcześniejszego wyjazdu, opiekunowie prawni mają obowiązek odebrać dziecko z rekolekcji osobiście, podpisując stosowne oświadczenie.
- 17. W przypadku rezygnacji z rekolekcji na 20 dni przed rozpoczęciem wypoczynku, organizator ma prawo do zachowania 50% wpłaty za rekolekcje, na pokrycie poniesionych kosztów organizacji rekolekcji. Jeśli rezygnacja nastąpi w dzień rozpoczęcia rekolekcji lub w późniejszym terminie lub uczestnik zostanie z rekolekcji wydalony, wpłata za rekolekcje nie jest zwracana.
- 18. Uczestnicy pełnoletni posiadają te same prawa i obowiązki co uczestnicy niepełnoletni, stosują się do tych samych zasad i przestrzegają regulaminu.
- 19. Opiekunowie prawni, jak i uczestnicy podpisując kartę uczestnika deklarują, że zaznajomili się z regulaminem rekolekcji i go akceptują.
Na oazie wprowadza się następujący system nagradzania i karania.
Nagrody wprowadza się za:
- wzorowe przestrzeganie regulaminów i zaangażowanie w przeżywanie rekolekcji oazowych
- wzorowe wypełnianie powierzonych zadań
- realizację własnych inicjatyw i pomysłów, które ubogacają rekolekcje oazowe
- dobrowolną pomoc animatorom lub uczestnikom
Nagrody:
- pochwały i wyróżnienia od animatora grupy;
- pochwały i wyróżnienia na forum oazy od księdza moderatora;
- listy gratulacyjne do rodziców ;
- dyplomy i drobne upominki wręczane na zakończenie oazy.
Kary wprowadza się za:
- nieprzestrzeganie regulaminów;
- zachowanie i postępowanie zagrażające życiu i bezpieczeństwu własnemu lub innych uczestników oazy;
- aroganckie zachowanie wobec opiekunów i kolegów;
- agresję słowną i przemoc wobec kolegów i koleżanek;
- palenie papierosów, e-papierosów, spożywanie alkoholu, zażywanie środków odurzających,
Stosowane kary, z uwzględnieniem standardów ochorny małoletnich:
- • upomnienie animatora;
- • upomnienie na forum przez księdza moderatora;
- • odsunięcie od wybranych zajęć;
- • praca społeczna na rzecz oazy;
- • powiadomienie rodziców i ks. Proboszcza o niewłaściwym zachowaniu;
- • wydalenie z oazy.